Industria constructoare de maşini şi de prelucrare a metalelor

08:44 0 Comments

Care este rolul industriei constructoare de maşini în economia mondială?
Industria constructoare de maşini şi de prelucrare a metalelor este una dintre cele mai importante ramuri ale industriei mondiale. Volumul şi structura producţiei ei constituie un indice de bază în evaluarea potenţialului industrial al unei ţări. Mijloacele de producţie realizate de industria constructoare de maşini favorizează mecanizarea şi automatizarea proceselor de producţie şi contribuie la creşterea productivităţii muncii.
Ca ramură de bază a industriei grele, industria constructoare de maşini are un rol decisiv pentru toate ramurile economiei mondiale, toate sferele de activitate şi contribuie la modificarea esenţială a structurii economiilor statelor lumii.
în statele înalt dezvoltate industria constructoare de maşini are rol de frunte, ei revenindu-i 40% din producţia industrială şi peste 25-35% din forţa de muncă antrenată în industrie.
în componenţa industriei constructoare de maşini intră atât ramuri vechi (industria construcţiilor navale, de automobile, electrotehnică etc.), cât şi ramuri noi (electronica, producţia aparatelor cosmice, a mecanicii de precizie etc.).
Schema 9
Principalele ţări înalt dezvoltate, de asemenea, Rusia şi China, au prezente în structura industriei constructoare de maşini practic toate ramurile menţionate mai sus. Ţările dezvoltate din Europa, precum şi cele recent industrializate (Republica Coreea, Singapore, Hong Kong, Taiwan), au o specializare mai îngustă în această ramură, din care cauză ies pe piaţa mondială cu o varietate de producţie mai redusă. în ultimul timp în statele-„cheie” mediu dezvoltate: Brazilia, Mexic, Argentina, Turcia industria constructoare de maşini a atins un nivel destul de înalt. în majoritatea ţărilor în curs de dezvoltare industria constructoare de maşini în sensul larg al cuvântului încă nu s-a format ca
GeollCap4.indd 99 20.06.2014 11:19:53
CapiwluPl 1
Capitalului
ramură industrială. Aici este prezentă mai mult industria de prelucrare a metalelor, care include ateliere de reparaţie şi de deservire a mijloacelor de transport, a utilajelor industriei extractive, a inventarului agricol, precum şi producţia de unelte simple şi de obiecte de uz casnic, de asemenea, industria de asamblare. Uzinele de asamblare primesc piese din S.U.A., Europa şi Japonia. în unele din aceste ţări - India, Iran, Indonezia, Filipine, Thailanda, Malaysia - industria Spania. Uzină constructoare de automobile constructoare de maşini a atins un nivel înalt.
Statele în curs de dezvoltare produc în prezent V10 din producţia mondială a industriei constructoare de maşini.
Baza de materii prime este formată din produsele finite ale industriei metalurgice: oţel, fontă, laminate, aluminiu, cupru, plumb, zinc etc. La acestea se mai adaugă şi alte materiale - metale preţioase şi rare, lemn, cauciuc, mase plastice, piele artificială etc.
în producţia mondială de utilaje şi echipament industrial primele locuri le deţin:
S.U.A., Japonia, Germania, Franţa, Marea Britanie.

Utilaj pentru creşterea animalelor produc:
Suedia, Finlanda, C.S.I., Franţa, Elveţia.

Producţia mondială de automobile constituie circa 80,1 mln. bucăţi pe an, din care circa 59,9 mln. sunt autoturisme.
• De ce factori se va ţine cont la construcţia întreprinderilor de producere a: utilajului
industrial şi a celui agricol, avioanelor, aparatelor de înaltă precizie?
Factorii de amplasare a subramurilor şi a tipurilor de producţie a industriei constructoare de maşini sunt:
a) apropierea de baza de materie primă. Dintre ramurile, care consumă cantităţi mari de metal, se evidenţiază, în primul rând, industria utilajelor industriale, care include fabricarea utilajului minier, de extragere şi de prelucrare a petrolului, a utilajului siderurgic, textil, a maşinilor-unelte etc. Aceste tipuri de producţii sunt amplasate în apropiere de bazele metalurgice: Regiunea Marilor Lacuri şi nord-estul S.U.A., Bazinul Ruhr în Germania, Ural în Rusia, Bazinul Doneţk în Ucraina, Silezia Superioară în Polonia, Brâul Industrial Pacific în Japonia.
b) apropierea de consumator - producţia maşinilor agricole, a multor obiecte de larg consum (frigidere, maşini de spălat etc.).
O ramură importantă a industriei constructoare de maşini, orientată spre consumator, este industria utilajului agricol. Repartiţia celor mai importante uzine producătoare de utilaj agricol este strâns legată de distribuţia terenului arabil. De exemplu, în Rusia cele mai mari uzine de tractoare, combine şi inventar agricol sunt localizate de-a lungul zonei de cultivare a cerealelor (Rostov-pe-Don, Volgograd, Saratov, Celeabinsk, Omsk, Krasnoiarsk). în S.U.A. industria utilajelor agricole este caracteristică regiunii Centrale de Vest, principala arie agricolă (Peoria, Chicago, Saint Paul), şi celei de Sud (New Orleans). în Franţa această ramură este amplasată în Bazinul Parizian, în Marea Britanie - în Bazinul Londrei etc.
c) apropierea de resursele umane de muncă calificată şi de centre mari ştiinţifice (producţia electronicii, a mecanicii de precizie etc.).
• Enumera subramurile industriei mijloacelor de transport
Industria mijloacelor de transport. Subramurile industriei mijloacelor de transport sunt bine prezentate în ţările dezvoltate, fiind amplasate în funcţie de diferiţi factori.
Localizarea industriei de automobile este foarte largă şi orientată, în primul rând, spre piaţă şi spre resursele umane de muncă şi mai puţin în apropiere de semifabricate, deşi această subramură consumă cantităţi mari de sticîă rezistentă la şoc, cauciuc sintetic, oţeluri şi laminate speciale de aluminiu, etc.
în principalele state producătoare de automobile această subramură este
Geo 11 Cap4.indd 100 20.06.2014 11:19:55
■ China
■ S.U.A.
□ Japonia
□ Germania
■ R. Coreea
■ Restul statelor lumii
Fig. 55. Ponderea principalelor state în producţia mondială de autoturisme.
Tabelul 42. PRINCIPALII PRODUCĂTORI DE AUTOVEHICULE (2011)
Producţia de autoturisme
mln. unităţi
China
14,5
Japonia
7,2
Germania
5,9
S.U.A.
3,0
Franţa
1,9
Republica Coreea
4,2
Brazilia
2,5
Spania
1,8
India
3,1
Mexic
1,7
Total mondial
59,9
Producţia de autocamioane
mln. unităţi
S.U.A.
5,7
China
3,9
Japonia
1,3
Canada
1,1
Thailanda
0,9
India
0,9
Mexic
1,2
Spania
0,5
Brazilia
0,9
Turcia
0,6
Total mondial
20,2
Firmele principale de producere a autovehiculelor sunt: „General Motors”,
„Ford” (S.U.A.), „Toyota- Daihatsu”, „Nissan” (Japonia), „Renault” „Citroen”, „Peugeot” (Franţa), „Volkswagen”, „Daimler-Craisler” (Germania), „Fiat” (Italia) etc.
amplasată în centrele mari urbane, unde există resurse umane de muncă calificată şi piaţă de desfacere a producţiei.
Industria de automobile este una dintre cele mai înalt monopolizate.
Printre cele mai mari centre constructoare de automobile se remarcă: Detroit, New York (S.U.A.)> Yokohamay Tokyo (Japonia), Wolfsburg, Stuttgart (Germania), PariSy Lyon (Franţa), Londra, Birmingham (Marea Britanie), Torino (Italia), Seul (Republica Coreea), Changchun, Guangzhou, Shanghai (China).
• Identifică pe hartă oraşele menţionate mai sus.
Automobilele sunt principala marfă a comerţului mondial. Circa 40% din producţia totală este destinată exportului. Cei mai mari exportatori sunt Japonia, Germania, S.U.A., Franţa, Marea Britanie, Spania, China.
Mari centre de construcţii navale sunt:
Yokohama, Osaka, Kobe, Seul, Marsilia, Shanghai, New Orlean, Genova, Hamburg.
Franţa. Uzină de asamblare a avioanelor
• Analizează tabelul 42 şi formulează concluzii.
Industria aeronautică este una dintre subramurile cele mai moderne ale industriei constructoare de maşini, dar şi una dintre cele mai pretenţioase. Piaţa de desfacere a producţiei este relativ restrânsă, deoarece preţul avioanelor este ridicat şi chiar cele mai mari companii de navigaţie nu procură mai mult de câteva avioane pe an, în timp ce construirea unui anumit tip de avion nu este rentabilă dacă nu se produc minimum câteva sute de exemplare.
Industria aeronautică include producţia de avioane, elicoptere, rachete, aparate cosmice şi este concentrată, practic, în ţările înalt dezvoltate, orientându-se în amplasarea sa spre resurse umane de muncă înalt calificată, în regiunile cu condiţii climatice favorabile şi spaţii largi pentru poligoanele de experimentare. Cei mai mari producători de avioane sunt S.U.A., cărora le revin 2/3 din producţia mondială (California realizează V3 din valoarea producţiei globale), Marea Britanie, Franţa, Germania, Rusia, Italia. Avioane mai produc Suedia, Spania, Olanda, Polonia, Canada, Japonia, Australia, Israel, România.
• Identifică pe hartă statele producătoare de avioane.
Construcţiile navale. La amplasarea şantierelor navale se ţine cont de câteva condiţii: prezenţa porturilor cu ape adânci şi spaţii libere, apropierea de uzine siderurgice, care să furnizeze
GeollCap4.indd 101 20.06.2014 11:19:58
Capiwhd^l
K
Tdw = tonă teadweight (capacitate interioară a navelor comerciale).
S.U.A. le revine 45% din producţia mondială de calculatoare electronice: supercalculatoare, sisteme electronice de calcul, minicalculatoare, staţii electronice de calcul.
Cele mai mari centre mondiale ale industriei electrotehnice sunt: Tokyo, Osaka, Boston, New York, Philadelphia, Chicago, Los Angeles, München, Stuttgart, Shanghai, Beijing, Singapore, Kowlon, Londra, Paris, Moscova, Sankt- Petersburg etc.
Republica Coreea.
O secţie a uzinei electronice
laminatele necesare, prezenta Tabelul 43. principalii producători
resurselor umane de muncă DE televizoare şi frigidere (2011)
calificată.
După cel de-al Doilea Război Mondial vechea ramură constructoare de maşini a fost complet reînnoită cu utilaje şi tehnologii modeme. în structura producţiei navelor maritime a crescut foarte mult ponderea navelor comerciale şi, mai ales, a celor pentru transportarea cerealelor, cărbunelui, minereurilor, petrolului, cărora împreună le revine 2/3 din navele lansate, în timp ce ponderea navelor de pasageri în producţia totală mondială a scăzut. Tot în această perioadă, în construcţiile navale s-au produs schimbări calitative: au crescut capacităţile navelor (de la zeci de mii până la 200-500 mii de tone), au sporit vitezele de transport, precum şi operaţiile de încărcare-descărcare (prin mecanizare, electronizare, containerizare).
Industria materialului rulant este cea mai veche ramură din cadrul industriei mijloacelor de transport terestru. După cel de-al Doilea Război Mondial a fost modernizat parcul de vagoane şi locomotive. Astăzi pe larg sunt folosite locomotivele Diesel şi cele electrice, numai în ţările în curs de dezvoltare (India, unele state din America Latină, ţările africane) se mai folosesc locomotive cu aburi.
Pe plan mondial această ramură este concentrată mai ales în America de Nord (S.U.A., Canada) şi Europa. Cei mai mari producători de locomotive şi vagoane sunt: Rusia (Kolomna, Breansk, Sankt-Petersburg, Omsk, Kazan, Ufa, Voronej), Ucraina (Lugansk, Harkov), S. U.A. (Chicago, Detroit, Clevland, Pittsburg, New York), Germania (Essen, Kassel, Kiel), Marea Britanie (Glaz- gow, zona Manchester-Derby), Franţa (Lille, Nancy), Cehia (Praga, Plzen), Japonia (Tokyo, Nagoya, Osaka, Kobe).
Printre statele-„cheie” mediu dezvoltate se evidentează Brazilia si Mexic.
” > >
Dintre ţările în curs de dezvoltare se evidenţiază India.
Industria electrotehnică şi electronică constituie în prezent una dintre principalele ramuri industriale mondiale, care contribuie esenţial la dezvoltarea progresului ştiinţifico-tehnic.
• Numeşte principalele tipuri de producţii ale industriei electrotehnice şi electronice.
Această ramură cuprinde, în afară de aparataj electrotehnic, utilaj cibernetic şi electronic, calculatoare, aparatură de înaltă precizie şi electromedicală, roboţi industriali etc. Ramura menţionată este specifică în primul rând statelor cu economie avansată: S.U.A., Japonia, Germania, Franţa, Marea Britanie, Italia, Elveţia, Suedia, Olanda etc. Aceste ţări deţin şi primele locuri în exportul producţiei electrotehnice şi electronice.
Marile monopoluri electrotehnice şi electronice din statele înalt dezvoltate şi-au creat în ultimii ani numeroase întreprinderi-filiale în unele ţări în curs de dezvoltare, mai ales în cele din Asia de Est şi Sud-Est, unde folosesc resurse umane de muncă de înaltă calificare. La întreprinderile din aceste ţări se produc
Producţia de televizoare
mln.
unităţi
Producţia de frigidere
mln.
unităţi
China
118,3
China
77,9
Indonezia
23,7
S.U.A.
12,0
Polonia
20,7
India
10,2
Ungaria
17,6
Turcia
7,9
Rusia
14,2
Brazilia
7,8
Malaysia
14,0
Thailanda
4,2
Brazilia
12,1
Rusia
4,1
Turcia
10,6
Rep. Coreea
2,6
India
9,6
Mexic
2,5
S.U.A.
8,2
Ungaria
2,4
Geo 11 Cap4.indd 102 20.06.2014 11:19:58
I
Elveţia ocupă primul loc în lume la producţia de ceasornice.
casetofoane, aparate radio, televizoare, aparate de telefon electronice în baza microschemelor de import. Anume în felul acesta Malaysia a devenit primul producător mondial de aparate radio, depăşind S.U.A., China şi Japonia, iar Republica Coreea se situează pe primul loc printre exportatorii de televizoare color.
Companiile japoneze „Mitsubishi” şi „Hitachi” şi-au creat filiale chiar şi în S.U.A., Germania, Marea Britanie şi Franţa.
Industria electrotehnică şi electronică este orientată spre centrele mari industriale cu resurse umane de muncă de înaltă calificare şi cu multe instituţii de cercetări ştiinţifice.
Dintre ramurile industriei mecanicii de precizie se evidenţiază producerea ceasornicelor, aparatelor de fotografiat, aparatelor de filmat, microscoapelor obişnuite şi celor electronice, a unor diverse aparate de măsurat, instrumentelor medicale, maşinilor de dactilografiat, maşinilor de cusut etc. în această ramură sunt antrenate cadre de înaltă calificare şi ea este mai bine dezvoltată în ţările înalt dezvoltate (S.U.A., Japonia, Germania), de asemenea, în ţările recent industrializate (Republica Coreea, Hong Kong, Singapore, Taiwan).
Industria constructoare de maşini şi de prelucrare a metaCeCor
1. Argumentează importanţa industriei constructoare de maşini în economia mondială.
2. Completează în caiet tabelul şi înscrie ramurile respective în dreptul fiecărui factor de amplasare a ramurilor industriei constructoare de maşini.
3. Care ramuri ale industriei constructoare de maşini sunt liderii progresului tehnic? Cum influenţează ele asupra altor ramuri ale economiei mondiale?
4. Identifică pe hartă statele ce se remarcă printr-un nivel înalt al industriei constructoare de maşini.
5. înscrie în caiet liderii mondiali în producţia:
a) utilajului industrial; c) navelor maritime;
b) avioanelor; d) mecanicii de precizie.
6. Stabileşte dacă sunt adevărate următoarele afirmaţii:
a) în lume pot fi evidenţiate patru regiuni ale industriei constructoare de maşini: America de Nord, Europa, Asia de Est şi Sud-Est, C.S.I. (da, nu).
b) Statele recent industrializate ale Asiei se evidenţiază îndeosebi prin producţia electronică de calcul (da, nu).
c) în cele mai multe dintre statele în curs de dezvoltare industria constructoare de maşini lipseşte sau este reprezentată prin întreprinderi simple de prelucrare a metalelor (da, nu).
7. Indică prin săgeţi corespunderea dintre centrul de construcţii navale şi ţara unde el se află:
Yokohama
S.U.A.
Shanghai
Franţa
New Orlean
Japonia
Genova
Republica Coreea
Osaka
S.U.A.
Hamburg
Italia
Kobe
Germania
Seul
China
Marsilia
8. Care subramuri ale industriei constructoare de maşini, după părerea ta, au o mai mare perspectivă de dezvoltare în Republica Moldova?

Autor

Some say he’s half man half fish, others say he’s more of a seventy/thirty split. Either way he’s a fishy bastard.

0 comentarii: